Otázky pro výzkum překážek a motivátorů na základě modelu COM-B

Otázky pro výzkum překážek a motivátorů na základě modelu COM-B

💡Co je to COM-B model?

COM-B model je užitečný nástroj pro pochopení lidského chování, který vznikl syntézou více jak 50 psychologických teorií změny chování. Tento nástroj se dá dobře používat i v neziskovém sektoru.

Podle COM-B modelu jsou podmínkou každého chování (Behaviour) tři předpoklady: 

  • člověk má dostatečné schopnosti a vědomosti, aby se mohl daným způsobem zachovat (Capability);
  • má dostatečnou příležitost od svého okolí (Opportunity);
  • a dostatečnou motivaci (Motivation).

Jak využít COM-B model ve fázi Zjistěte

COM-B model vám pomáhá ujistit se, že jste ve vašich výzkumných aktivitách (např. rešerše, rozhovory, dotazníky, ohniskové skupiny) neopomenuli žádnou z hlavních behaviorálních překážek a motivátorů.

Oblast COM-BPříklady otázek k prozkoumáníVaše poznatky
Schopnosti

Fyzické schopnosti

(síla, koordinace, fyzické dovednosti)

  • Má cílová skupina dostatečné fyzické dovednosti pro provedení daného chování? (např. má dostatečnou pohyblivost, umí využívat kompenzační pomůcku)
 

Psychické schopnosti

(potřebné vědomosti, dovednosti, dostatečná pozornost, paměť)

  • Má cílová skupina potřebné znalosti? (např. zná recepty na zdravá jídla)
  • Má cílová skupina k dispozici potřebné dovednosti? (např. umí efektivně komunikovat a vyjádřit své potřeby, dokáže si z možností vybrat, která je pro ni nejvhodnější)
  • Dokáže zpracovat všechny informace? (např. není jich příliš mnoho pro zapamatování, příliš mnoho možností na výběr a jsou prezentovány v momentě, kdy je člověk dokáže zpracovat)
 
Příležitost
Fyzické okolnosti
  • Poskytuje okolní fyzické prostředí dostatečnou příležitost zachovat se daným způsobem? (např. rozdílné komunity mají dostatek možností pro vzájemnou interakci)
  • Má cílová skupina potřebné zdroje  čas, finance, materiální zdroje, prostor, aby se tak mohla zachovat?
  • Existují v okolí podněty, které skupině připomínají žádoucí chování? (např. plakáty nebo cedule, newslettery)
 
Sociální okolí
  • Podporuje sociální okolí dané chování, nebo od něj naopak odrazuje?
    • Má cílová skupina pocit, že ostatní lidé dané chování schvalují a považují ho za pozitivní, nebo se cítí, že vybočuje z “normy”?
    • Jaké návyky a normy převládají v dané společnosti, kultuře, komunitě?
    • Jak se chovají vůdčí osobnosti a influenceři, ke kterým cílová skupina vzhlíží?
    • Jaké jsou instituční praktiky?

 
Motivace

Vědomá motivace

(hodnoty, cíle, důvěra ve svoje schopnosti nebo v to, že moje chování má nějaký dopad, soulad chování s mojí identitou)

  • Které hodnoty cílové skupiny řídí chování? Které z hodnot v tomto kontextu převažují?

Pozn. lidé mají často celou řadu hodnot, které mohou jít proti sobě – např. se chtějí chovat ekologicky, ale zároveň upřednostní pohodlné cestování. Je proto důležité zjistit, které hodnoty se aktivují v dané situaci, jako je třeba výběr dopravního prostředku na cestu do práce.

  • Je chování v souladu s cíli a postoji cílové skupiny?
  • Je chování v souladu s představou o sobě sama? (např. nepřijde jim chování moc radikální, dokáží se s ním ztotožnit)
  • Je chování vnímané jako jednoduché/zvládnutelné?
  • Do jaké míry má cílová skupina důvěru v to, že dané chování přinese pozitivní změnu?
 

Podvědomá motivace

(emoční vlivy, impulzy, automatické návyky)

  • Je chování pod vědomou kontrolou, nebo se spíše děje automaticky, impulzivně? Jaké zvyky nebo automatismy chování ovlivňují?
  • Jaké emoce má cílová skupina s daným chováním spojené?
    • Jaké pozitivní emoce může člověk cítit při daném chování? (např. hrdost, zábava, úleva, požitek)
    • Jaké negativní emoce by mohly bránit změně chování? (např. strach, stud, bezradnost)
 

Příklad použití COM-B modelu:

🛏️ Cílové chování: Lidé bez domova pravidelně využívají služby nocleháren. 

💭 Co tomu může bránit a co naopak podporuje využívání těchto služeb?

  • Schopnosti
    • Vědomosti a dovednosti: Umí lidé noclehárnu najít a vědí, jak ji použít? 
    • Paměť a pozornost: Pamatují si otevírací dobu nebo podmínky pro vstup?
  • Příležitosti
    • Fyzické okolnosti: Jsou noclehárny v dostupné vzdálenosti? Je jich dostatek, nebo se často stává, že kapacita nestačí?
    • Sociální okolí: Podporuje jejich sociální okruh (např. další lidé na ulici) využívání nocleháren, nebo je od toho spíše odrazuje (např. negativní zkušenosti jiných lidí)?
  • Motivace
    • Vědomá motivace: Věří lidé bez domova, že využití noclehárny zlepší jejich situaci? Je pro lidi bez domova využití noclehárny v souladu s jejich vnímáním sebe sama (s jejich identitou), nebo mají pocit, že by tím ztratili svou důstojnost či nezávislost?
    • Podvědomá motivace: Spojují si noclehárny s pozitivními emocemi (např. pocitem klidu)? Nebo naopak s negativními emocemi (např. strachem ze ztráty soukromí, nedůvěrou k poskytovatelům služeb, obavami z předsudků ostatních?)

Jak můžete využít tuto tabulku

Použijte tabulku ke zmapování faktorů, které ovlivňují vámi zvolené chování u vaší cílové skupiny. Tabulku můžete využít dvěma způsoby:

  • k přípravě výzkumu – např. osnov na rozhovory s experty, zástupci cílové skupiny, k přípravě dotazníků
  • k organizaci zjištěných poznatků – do kategorií Schopnosti, Příležitost a Motivace

Další čtení o COM-B pro zájemce: