Otázky pro výzkum překážek a motivátorů na základě modelu COM-B
💡Co je to COM-B model?
COM-B model je užitečný nástroj pro pochopení lidského chování, který vznikl syntézou více jak 50 psychologických teorií změny chování. Tento nástroj se dá dobře používat i v neziskovém sektoru.
Podle COM-B modelu jsou podmínkou každého chování (Behaviour) tři předpoklady:
- člověk má dostatečné schopnosti a vědomosti, aby se mohl daným způsobem zachovat (Capability);
- má dostatečnou příležitost od svého okolí (Opportunity);
- a dostatečnou motivaci (Motivation).
Jak využít COM-B model ve fázi Zjistěte?
COM-B model vám pomáhá ujistit se, že jste ve vašich výzkumných aktivitách (např. rešerše, rozhovory, dotazníky, ohniskové skupiny) neopomenuli žádnou z hlavních behaviorálních překážek a motivátorů.
| Oblast COM-B | Příklady otázek k prozkoumání | Vaše poznatky |
| Schopnosti | ||
Fyzické schopnosti (síla, koordinace, fyzické dovednosti) |
| |
Psychické schopnosti (potřebné vědomosti, dovednosti, dostatečná pozornost, paměť) |
| |
| Příležitost | ||
| Fyzické okolnosti |
| |
| Sociální okolí |
| |
| Motivace | ||
Vědomá motivace (hodnoty, cíle, důvěra ve svoje schopnosti nebo v to, že moje chování má nějaký dopad, soulad chování s mojí identitou) |
Pozn. lidé mají často celou řadu hodnot, které mohou jít proti sobě – např. se chtějí chovat ekologicky, ale zároveň upřednostní pohodlné cestování. Je proto důležité zjistit, které hodnoty se aktivují v dané situaci, jako je třeba výběr dopravního prostředku na cestu do práce.
| |
Podvědomá motivace (emoční vlivy, impulzy, automatické návyky) |
| |
Příklad použití COM-B modelu:
Cílové chování: Lidé bez domova pravidelně využívají služby nocleháren.
Co tomu může bránit a co naopak podporuje využívání těchto služeb?
- Schopnosti:
- Vědomosti a dovednosti: Umí lidé noclehárnu najít a vědí, jak ji použít?
- Paměť a pozornost: Pamatují si otevírací dobu nebo podmínky pro vstup?
- Příležitosti:
- Fyzické okolnosti: Jsou noclehárny v dostupné vzdálenosti? Je jich dostatek, nebo se často stává, že kapacita nestačí?
- Sociální okolí: Podporuje jejich sociální okruh (např. další lidé na ulici) využívání nocleháren, nebo je od toho spíše odrazuje (např. negativní zkušenosti jiných lidí)?
- Motivace:
- Vědomá motivace: Věří lidé bez domova, že využití noclehárny zlepší jejich situaci? Je pro lidi bez domova využití noclehárny v souladu s jejich vnímáním sebe sama (s jejich identitou), nebo mají pocit, že by tím ztratili svou důstojnost či nezávislost?
- Podvědomá motivace: Spojují si noclehárny s pozitivními emocemi (např. pocitem klidu)? Nebo naopak s negativními emocemi (např. strachem ze ztráty soukromí, nedůvěrou k poskytovatelům služeb, obavami z předsudků ostatních?)
Jak můžete využít tuto tabulku
Použijte tabulku ke zmapování faktorů, které ovlivňují vámi zvolené chování u vaší cílové skupiny. Tabulku můžete využít dvěma způsoby:
- k přípravě výzkumu – např. osnov na rozhovory s experty, zástupci cílové skupiny, k přípravě dotazníků
- k organizaci zjištěných poznatků – do kategorií Schopnosti, Příležitost a Motivace
Další čtení o COM-B pro zájemce:
- Původní článek autorů COM-B modelu: Michie, S., Van Stralen, M. M., & West, R. (2011). The behaviour change wheel: a new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation science, 6, 1-12.
- Praktická příručka o COM-B modelu v češtině: Změna klimatu je o změně chování (2020)