Pozorování

Pozorování

S čím tato výzkumná metoda pomůže: Pozorování chování členů cílové skupiny vám umožní pochopit překážky, které byste často nedokázali zjistit, pokud byste se jen zeptali. Je vhodné zejména pro chování, u kterých je relativně snadné pozorovat, jak lidé jednají. Například při řešení plýtvání jídlem v jídelně můžeme pozorovat proces přípravy pokrmů nebo to, co zůstává nedojedené na talířích.
Náročnost: Střední. Vyžaduje plánování, čas a schopnost nenápadně pozorovat.
💡 Naše tipy:

Při pozorování doporučujeme:

  • Zvažte, zda je tato metoda vhodná pro analýzu překážek a motivátorů chování, které chcete podporovat. Můžete lidi pozorovat, aniž byste výrazně ovlivnili jejich chování? Bylo by pozorování v daném kontextu eticky přijatelné?
  • Pokud se pozorování zdá jako vhodná metoda, definujte si jasné cíle pozorování a připravte si plán, co a jak budete konkrétně sledovat. 
  • Zamyslete se, jaká míra účasti v pozorování je pro vás nejvhodnější. Pro možnost interakce a hlubší pochopení může být užitečné se aktivně zapojit. Například se připojit k terénním dobrovolníkům při jejich práci. Jindy je možné pozorovat nezúčastněně, například při sledování vyplňování online formuláře. 
  • Při zúčastněném pozorování je pro navození důvěry důležité informovat pozorované o vašem záměru (upřímně, ale bez detailů, které by mohly ovlivnit výsledky), ujistit je o anonymitě a o tom, že vaše přítomnost není zaměřena na hodnocení jejich chování nebo výkonu.
  • Předem si určete, co přesně chcete sledovat. Vhodné je připravit si záznamový arch, který usnadní zapisování poznatků a pomůže vám neztratit se v nadbytku vjemů. Čím přesněji si vymezíte, co a jak budete sledovat, tím snadněji pak také porovnáte pozorování od různých lidí.
  • Zapisujte si pozorování co nejdříve – ideálně hned, nebo alespoň bezprostředně poté. Pozdější zapisování je vhodné jen v nezbytných případech, například v situaci, kdy by naše zapisování mohlo pozorované rušit nebo stresovat.
  • Vyhněte se unáhleným závěrům na základě pozorování. Vždy analyzujte data v širším kontextu, na základě informací z rozhovorů, rešerší apod. 
  • Berte v úvahu kontext, ve kterém se chování odehrává, a jak může ovlivnit výsledky.