Rešerše stávajících informací

Rešerše stávajících informací

S čím tato výzkumná metoda pomůže:Na většinu témat, které neziskové organizace řeší, již existují desítky výzkumů, zpráv, rozhovorů, podcastů a dalších zdrojů informací. Obsahují více informací, než organizace dokáže získat vlastním výzkumem. Jejich využití je také mnohem levnější a zabere méně času. Rovněž vám umožní zaměřit váš výzkum na informace, které nejsou dostupné ve stávajících zdrojích. 
Náročnost:Menší až střední. Vyžaduje zhruba půldenní investici do online hledání dostupných zdrojů a poté čas a schopnost zpracovat nalezené informace.
💡 Naše tipy:

Největší slabinou spojenou s rešerší stávajících informací je to, že si lidé často myslí, že k danému tématu není moc dostupných informací. Proto do rešerší investují málo času a naopak investují zbytečně moc času a peněz do vlastního výzkumu. Zkuste se této chyby vyvarovat. 

  • Vyjasněte si, co přesně chcete vědět (např. „hlavní překážky a motivátory k cílovému chování“), a držte se toho, ať se vám snáze vybírají relevantní zdroje. 

🔍 Pro získání zdrojů využijte:

  • Hledání v Googlu: zadejte téma, které vás zajímá (zkuste různé kombinace slov), a přidejte další klíčová slova jako „výzkum“, „zpráva“, „podcast“ či „rozhovor“.
  • Specializované stránky pro vyhledávání vědeckých studií, např. Google Scholar.
  • Nástroje umělé inteligence jako Consensus nebo Perplexity, které dovedou rychle syntetizovat nejdůležitější poznatky z dané oblasti a odkázat na nejlepší zdroje. 
  • Webové stránky organizací, které se specializují na dané téma. 
  • Podívejte se, na jaké zdroje odkazují nalezené dokumenty – mohou vám dát dobrý tip.
  • Napište emaily autorům nejdůležitějších studií a dalším lidem, kteří se tématem zabývají, a požádejte je o tipy na užitečné zdroje. 
  • Zaměřte se nejdříve na první úkol – nalezení většího množství zdrojů – a teprve poté je začněte procházet do hloubky. 
  • Pracujte primárně se zdroji, které poskytují informace o vaší cílové skupině. Pokud jich není dost, projděte jiné zdroje (včetně cizojazyčných a z jiných zemí) – ukáží vám, jakým překážkám a motivátorům čelili lidé v jiných místech. Vy pak můžete během dalších částí vašeho výzkumu zjistit, do jaké míry tyto faktory ovlivňují chování vaší cílové skupiny.

📊 Pro analýzu získaných zdrojů využijte kombinaci dvou přístupů:

  1. Využijte nástrojů umělé inteligence, do kterých můžete nahrát všechny získané zdroje, a poté buď požádat o vytvoření zprávy na základě těchto zdrojů, nebo se můžete ptát na konkrétní otázky. Příkladem jsou nástroje NotebookLM a MAXQDA.
  2. Vyberte si pár pro vás nejvíce užitečných dokumentů a ty se snažte projít osobně – nemusíte číst či poslouchat vše, zaměřte se na informace o hlavních překážkách a motivátorech k danému chování.