Rozhovory s odborníky

Rozhovory s odborníky

S čím tato výzkumná metoda pomůže:Poskytnou vám hlubší vhled do specifických aspektů vašeho tématu. Dají vám možnost sdílet vaše otázky a získat odpovědi od lidí, kteří se tématem dlouhodobě zabývají. Vyžadují relativně málo času a často přinesou mnoho užitečných informací.
Náročnost:Menší až střední. Vyžaduje získání kontaktů a práci spojenou s přípravou, provedením a vyhodnocením rozhovorů.

💡 Naše tipy:

Mezi odborníky mohou patřit zaměstnanci neziskových organizací, úřadů, univerzit a firem, které se tématem zabývají. Mohou to ale být i členové spolků a další lidé, kteří sice nemají formální pozici „odborníka“, ale tématu velmi dobře rozumí. Oslovte lidi, kteří se na problém dívají z teoretické i praktické oblasti. Akademik bude mít pravděpodobně jiný pohled než projektový manažer nebo terénní pracovník.

  • Jak odborníky najít?
    • Zeptejte se vašich kolegů a kontaktů v neziskových organizacích.
    • Oslovte autory dokumentů a účastníky rozhovorů, které jste našli během rešerše stávajících zdrojů.
    • Zeptejte se oslovených odborníků, koho dalšího by doporučili.
  • Před rozhovorem si připravte omezené množství otázek zaměřujících se primárně na 1) hlavní překážky a motivátory k danému chování; a 2) nejvíce efektivní řešení pro snížení překážek a posílení motivátorů. Používejte otevřené otázky, které nenavádějí k určité odpovědi. 
  • Během rozhovorů: 
    • Vyjasněte napřed, co a proč vás nejvíce zajímá.
    • Požádejte, zda si můžete rozhovor nahrát – umožní vám to se plně soustředit na to, co respondent říká.
    • Můžete začít jednoduchou otázkou „Můžete mi prosím povědět, co víte o tomto tématu?“ a teprve poté se ptát na konkrétnější věci.
    • Držte se otázek, na které nejvíce potřebujete odpovědi – snažte se, abyste ani vy ani respondent moc neuhýbali na jiná témata. Zároveň ale buďte flexibilní a ptejte se i na věci, co vás během přípravy nenapadly. 
  • Po rozhovoru si nahrávku v klidu pusťte a zapisujte si klíčové informace – ideálně již přímo dle témat, která vás zajímají.
  • Při analýze zohledňujte kontext daného odborníka (odkud čerpá své poznatky, v jakém prostředí se pohybuje apod.).