Připravovaná příručka: Jak aplikovat behaviorální know-how v neziskových organizacích

Autor připravované příručky Petrem Schmied v následujícím rozhovoru odpovídá na otázky ohledně připravované příručky, kterou představíme 9. října na konferenci Jak na změnu. V rozhovoru se dozvíte o obsahu příručky, pro koho je určená a jak konkrétně neziskovým organizacím může pomoct. Na konci rozhovoru se také dočtete, proč zvážit účast na připravované konferenci. 

 

O čem příručka je a pro koho je určená?

Příručka je pro všechny, kdo chtějí ve své organizaci rozpohybovat změnu – hlavně pro pracovnice a pracovníky neziskovek, kteří někdy zkusili přesvědčit lidi, aby dělali něco prospěšného, a zjistili, že to často není snadné. Je jedno, jestli bojujete za čistější města, menší zadlužení, nebo chcete, aby lidé víc dobrovolničili či vám pravidelně darovali peníze. Naše příručka vám rychle a srozumitelně ukáže, jak můžete lidi motivovat ke kýžené změně a jak jim ji můžete usnadnit.

 

Co si můžeme představit pod “behaviorálními principy/behaviorálním know-how” a proč jsou relevantní pro neziskové organizace?

Behaviorální principy jsou vlastně takové „návody na lidi“ – jde o poznatky z psychologie, ekonomie a dalších oborů o tom, proč děláme to, co děláme (nebo taky neděláme, co všichni říkají, že je správné). Pro neziskovky je to zcela zásadní téma: často chtějí změnit chování – jenže to nejde jen pouhým informováním. Klíčové je vědět, co lidem brání ve změně a co je motivuje, a na základě toho postavit vaši strategii. Ta by měla hlavně snižovat hlavní překážky a zvyšovat motivaci ke změně.

 

Co příručka obsahuje?

Je to velmi praktický návod rozdělený do šesti kroků – od stanovení cíle až po vyhodnocení, co vlastně fungovalo (a co ne). Najdete tam:

  • konkrétní úkoly,
  • příklady z Česka i zahraničí,
  • pracovní checklisty,
  • a hodně užitečných tipů.

Příručku můžete vnímat jakou takovou kuchařku připravenou na základě desítek let zkušeností. Čím více využijete, co nabízí, tím větší má váš projekt šanci na úspěch.

 

V jakých konkrétních aktivitách a činnostech neziskových organizací mohou být principy z metodiky využity?

Prakticky v čemkoli, kde chcete, aby lidé udělali něco nového nebo jinak: při kampaních (třeba třídění odpadu), zjednodušování služeb, při náboru dobrovolníků, při práci se stigmatizovanými skupinami, prosazování legislativních změn, nebo když chcete, aby si lidé pozorněji zhodnotili podmínky úvěru. Je to i pro online aktivity – třeba fundraising, a vlastně všude, kde je klíčové, aby se něco v chování lidí opravdu pohnulo.

 

Jak může behaviorální přístup pomoci například ve vzdělávacích kampaních nebo při aktivizaci veřejnosti?

Od vzdělávacích kampaní bych neziskovky spíše odrazoval. Jsou často založené na předpokladu, že lidé něco nedělají, protože neví, že by to měli dělat nebo neví jaké jsou výhody takového chování. Ale to většinou není pravda – každý z nás víme o řadě věcí co bychom měli dělat, ale stejně to neděláme. Znalosti jsou samozřejmě důležité, ale je to jen jeden z řady faktorů, který ovlivňuje naše chování. Mnoho neziskovek má v malíčku „co“ a „proč“, ale v praxi často naráží na „proč to stejně lidé nedělají“. Příručka jim pomůže se posunout od ne moc efektivního informování k ovlivňování těch překážek a motivátorů, které nejvíce ovlivňují, jestli se lidé opravdu pustí do změny.


Co bys vzkázal organizacím, které s behaviorálními principy ještě nikdy nepracovaly – jak začít, je to složité?

Ne, není to žádná raketová věda. Hlavní je se oprostit od představy, že nejdůležitější je lidi informovat a vzdělávat o tom co a proč mají dělat, a pak čekat, že se nějak magicky změní. Mnohem důležitější je pochopit, co jim v tom vlastně brání a co by je mohlo motivovat – a právě tam behaviorální přístup boduje. Přečtěte si naši příručku – ano, zabere vám to pár hodin, ale pokud ji poté využijete tak vám může ušetřit až měsíce ne moc efektivní práce. Při návrhu a realizaci projektů postupujte systematicky, krok za krokem – příručka vás povede. A když narazíte, klidně napište nám do Green Docku – hlavní je začít a nehledat dokonalost, ale posun.


Vidíš prostor pro využití této metodiky i mimo neziskový sektor – například ve veřejné správě, školství nebo zdravotnictví?

Rozhodně ano! Veřejná správa, školy i zdravotnictví řeší každý den stejný problém: jak pomoci lidem změnit jejich chování k lepšímu – ať už jde o úspory energie, zdraví, nebo společenské soužití. Behaviorální přístup by podle mě měl být ve výbavě všech, kdo pracují s lidmi.


Co bys vzkázal lidem z neziskovek, kteří ještě váhají, jestli na konferenci dorazit?

Jestli vás někdy frustrovalo, že vzdělávací akce nebo projekty nenesou ovoce, tahle příručka a konference, kterou Green Dock plánuje v Brně, vám mohou ušetřit spoustu šedivých vlasů. Kromě získání know-how na konferenci potkáte lidi z jiných organizací, které už behaviorální přístupy využívají.