Jak směřovat turisty k udržitelnému cestování?

 Ačkoliv většina turistů tvrdí, že chtějí cestovat udržitelně, jejich skutečné chování tomu mnohdy neodpovídá. Ve spolupráci s Českou centrálou cestovního ruchu (Czech Tourism) přicházíme s praktickým návodem, jak mohou cestovní agentury, rekreační zařízení a pořadatelé zájezdů pošťouchávat cestovatele k udržitelnějším rozhodnutím během dovolené.

Mnoho Čechů by rádo plánovalo udržitelnější dovolenou. Jenomže mnohdy se takové záměry minou se skutečným chováním (tzv. intention-action gap).

Hotely, cestovní agentury a restaurace mohou aktivně dopomáhat turistům k udržitelnému rozhodování během dovolené. Spolu s Czech Tourism jsme připravili sadu behaviorálních technik a příkladů, jak na to. Tyto techniky vychází z modelu  EAST (Easy, Attractive, Social, Timely), jejíž autorem je britská organizace Behavioural Insights Team.

  • Udělejte to snadné. Lidé, obzvlášť na dovolené, volí cestu nejmenšího úsilí. Udržitelné volby by proto měly být co nejvíce dosažitelné – kdekoliv je to možné, nastavte ekologickou variantu jako výchozí. Například, pokud si host v restauraci odnáší jídlo s sebou, nepřikládejte automaticky jednorázové příbory, pouze pokud o ně zákazník požádá. Zlepšete také přístup k lokálnímu a rostlinnému stravování, např. skrze zařazení více takových variant do jídelníčku. 
  • Udělejte to lákavé. Lidé reagují na odměny a okamžité potěšení – malá sleva, dárek, nebo i jednoduché poděkování mohou výrazně zvýšit ochotu zvolit udržitelnější variantu. Příkladem jsou švýcarská střediska, která nabízí slevu na skipas pro zahraniční turisty, kteří přijedou z domova vlakem místo auta.
  • Udělejte to společenské. Očekávané chování ostatních na nás má větší vliv, než si uvědomujeme. Pokud většina hostů opakovaně používá hotelové ručníky nebo si vybírá vegetariánské jídlo, ukažte to, abyste ke změně motivovali i další turisty. Můžete také rozhodování hostů mezi udržitelnou a neudržitelnou volbou přesunout do veřejného prostředí – místo kliknutí ve formuláři budou svou volbu oznamovat na recepci.
  • Zvolte správný okamžik. Načasování je klíčové, lidé jsou nejvíce otevřeni ke změnám, tedy i k udržitelnosti, při příjezdu. Dále pomocí emailů, letáků i osobně připomínejte záměr turistů chovat se udržitelně k místu, které navštěvují.

Zajímají vás tyto techniky do detailu? Nahlédněte do materiálu níže:

Chcete hlouběji rozvinout své dovednosti v aplikaci behaviorálního know how v kontextu turismu a cestování? Vyzkoušejte bezplatný online kurz, který na svých stránkách nabízí Czech Tourism!